22. 5. 2015

Základný biely chlieb

     Nedávno som si kúpila knihu Bread Making, kde je kopec dobrých receptov. Či na chleby, alebo aj sladké dobroty, všetko kysnuté. Tak som si povedala, že idem na to...pekne po poriadku, od začiatku :-). Tento chlebík je jednoduchý, najlepší pre začiatočníčky, ktoré ešte nepiekli chlieb alebo začínajú skúšať piecť. Je super na sendviče, na tousty alebo k polievke. 
     Mám doma pekáreň na pečenie chleba, vianočky, kysnutého cesta - a nedám na ňu dopustiť. Mám ju už skoro 7 rokov a funguje stále. Zo začiatku som piekla chleba každý druhý deň, potom to nejako ustálo, takže chlieb som už dlho v nej nepiekla. Zato vianočku si robime veľmi často a taktiež ju často používam na kysnuté cesto. 
     Tento chlebík som chcela skúsiť presne podľa receptu, preto som cesto dala do pekárne len vymiešať a ostatok som robila všetko ručne. Keď si v pekárničke nechám vykysnúť cesto, je fakt úžasné, jemnučké, hladučké, ako detská prdelka :-). Hlavne musí byť aj recept na cesto dobrý.
Pri tomto chlebe som videla, že ručne nevymiesim cesto dohladka ani keby mi ruky odpadli. Mohla som miesiť a miesiť, nebolo hladké. Neviem, na obrázku v knihe bolo cesto fakt hladučké a písali, že sa miesi ručne. No nič - nevadí. Práve pečiem ten istý, ale z celozrnnej múky a cesto som už dala vykysnúť v pekárni, rozdiel teda bol - myslím v hladkosti cesta - tak uvidím, ako dopadne. 
     Tento chlebík som piekla vo forme na biskupský a bol skutočne dobrý. 



Potrebujeme: 
83 ml mlieka
170 ml vody
1 ČL soli
1 ČL cukru
400 g hladkej múky chlebovej
2 ČL sušeného droždia 

Do pekárne sa pridávajú ingrediencie v uvedenom poradí. Nezabudnite že mlieko, voda izbovej teploty. V originál recepte bola písaná strong white bread flour - silná, ale myslím, že obyčajná chlebová hladká bude ok. Väčšinou používam sušené droždie. 



Pekárnička mi v tomto prípade len vymiešala ingrediencie na chlieb.



Cesto som vyklopila na dosku a miesila... nejakých 7-8 minút. Do cesta netreba dodávať viac múky a ani pri miesení netreba dávať na pracovnú dosku. Ja som sa bála, tak som troška poprášila múkou, ale teraz, keď pečiem tmavý, nepodsýpavala som a v pohode. Cesto bude lepivé, ale miesením bude hladšie a nelepivé. 



Vytvorila som guľu a uložila som cesto do olejom vymastenej menšej misky. Túto som prikryla utierkou, dala na teplejšie miesto na 1 hodinku vykysnúť /alebo kým cesto nezdvojnásobi svoj objem/. 


Vykysnuté cesto som vyklopila na pracovnú dosku - bez podsypávania....





... a tvarovala som ho tak, že som rukami chytila vrch cesta a posunula som ho dole pod cesto. Trošku som ho natiahla a znova boky z užšej strany posunula pod cesto. Tak som nejako vytvarovala ovál skoooro taký akú mám formu. 





Formu si vymastíme troškou oleja, poprášime múkou, uložíme cesto do formy a necháme ešte cca 30 minút podkysnúť prikryté utierkou. Cesto by malo vybehnúť niečo nad formu. Netreba ho nechávať ale dlho kysnúť,  lebo kvasnice tým strácajú svoju moc a kôra chleba môže byť potom vráskavá. Keď je cesto vykysnuté, odoberieme utierku a hneď ho dáme do rúry. Chlieb nenatierame ničim. Pečieme cca 35 minút na 190°C. 



 Upečený chlieb je vtedy, ak po ňom poklopkáte a znie duto. Po upečení som ho hneď vyklopila z formy, absolútny problém s vyklopením som nemala. Netreba chlieb dlho nechávať vo forme, lebo môže zvlhnúť. Nenatierala som ho ničím, prikryla utierkou a do rána /pretože som ho piekla o polnoci :-D/ som ho takto nechala. 
Môj manžel je môj prvý ochutnávač všetkého a tiež kritik /a tiež susedia a známi/. Vyjadril sa, že... "výýýborný, fakt..." . 

Nech sa Vám vydarí a chutí :-).



3 komentáre:

  1. Chlebík vyzerá veeeeľmi mňamkovo. Určite skúsim. Už sa naň chystám dosť dlho, dik za podrobný recept.
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Emily vyskúšaj, je to základný, jednoduchý chlebík. A ak máš pekárničku, tak si nechaj tam všetko vymiesiť aj vykysnúť. Ja som chcela po dllhom čase skúsiť vymiesiť v rukách no a v mojom prípade to bol rozdiel. Pekáreň Ti nechá vykysnúť cesto ako detskú prdelku :-).

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť